The House Of Usher – Roaring Silence (Equinoxe Records, 2018)The House Of Usher – Roaring Silence (Equinoxe Records, 2018)
The House of Usher forman parte de la escuela canónica del Gothic Rock, y en cada álbum exploran sus matices y límites. Con Roaring Silence siguen esa senda y además ofrecen temas accesibles a los oídos no devotos del género.
Lista de temas
- Between Here and Hereafter.
- Death of a Swan.
- Arrival.
- Ordinary Days.
- Laika.
- United.
- Miracle.
- Where Dragons Sleep.
- Navigating By the Stars.
- Back to Earth.
- God Only Knows.
- Stardust.
- Tear in the Ocean.
- Hundreds.
Un repaso a Roaring Silence – At the end of the World –
En un primer contacto, temas como Death of a Swan o Arrival dan la impresión de tener un carácter abierto y casi comercial, en la onda del Pop-Rock de los 80 y que podrían calar en cualquier seguidor de la llamada Remember Music. Pero en posteriores escuchas emerge la verdadera esencia, que son las canciones Folk en su sentido tradicional, aquellos temas y melodías cantados por la gente mundana y que forman parte del acervo cultural de cada región o localidad. Esta impresión se debe sobre todo a la voz de Jörg Kleudgen, que en todo el álbum demuestra su versatilidad en melodías, tonos y timbres; tanto que en canciones como Navigating By the Stars es fácil confundirlo con otro cantante, parece una voz distinta.
Podría decirse que la primera mitad del álbum está más orientada a esas raíces populares, mientras que la segunda está inmersa en territorios más tenebrosos. Según el texto promocional, el álbum presenta una dualidad de tranquilidad y ruido que refleja un mundo caracterizado cada vez más por conflictos internos y externos.
En Roaring Silence reencontramos a antiguos componentes de la banda: Bianca Stücker (voces de apoyo y cantante en The Violet Tribe), Markus Pick (miembro fundador y guitarrista principal), Ralf Dunkel (bajista desde el 2000), Robert Nessler (bajista desde 1992 a 1994), Georg Berger (guitarrista desde 2007 y miembro de Finnegans Wake y Violet) y Dominic Daub (guitarras adicionales e integrante de la banda desde 1999 a 2003). Además cuentan con la colaboración de Michael Scholz (Garden of Pleasures, Shadowplay, Taste of Decay, etc.) en las guitarras adicionales y los sintetizadores de un par de temas.
Con un plantel tan variado de artistas nuevos y reincidentes en torno a este proyecto nacido hace casi tres décadas, queda patente que la banda genera un interés con el que muchos músicos han inyectado tenacidad y probablemente un cariño enorme; lo que por aquí denominamos «por amor al arte» y que resulta invariablemente en una serie de álbumes cuyos temas son honestos. Gothic Rock de la vieja escuela en el que se busca componer la canción perfecta (como nos contaba Jörg en la entrevista que les hicimos), aportando constantemente nuevos sonidos e ideas.
Roaring Silence es un álbum que hay escuchar en un equipo decente y a buen volumen para empaparse bien de la fuerza del bajo y la caja de ritmos, el carácter hipnótico de las guitarras y las melodías con gancho de las voces. De esta manera, empezar con un tema como Between Here and Hereafter es una gozada.
Arrival presenta una percusión y sintetizadores que evocan cierto aire celta, reforzado por las ya citadas melodías «ancestrales» de Jörg. En Ordinary Days las guitarras llaman la atención al utilizar efectos en unos riffs que dan la impresión de que están llorando. Mientras, Jörg entra directamente con una melodía que parece la continuación de un discurso anterior, la instantánea en la historia de una vida cotidiana con su inevitable ración de vulgaridad, aunque el videoclip muestra la eterna esperanza de la rebelión.
Con Laika encontramos un tema extenso cuyo desarrollo se extiende casi 9 minutos. Empieza con esas guitarras infinitas y reverberantes marcas de la casa y finaliza con melodías psicodélicas, probablemente con la intención de reflejar el ambiente cósmico que rodeó a la infortunada y famosa can astronauta.
En United se halla el único detalle que no me ha convencido, un efecto de fondo que parece la señal acústica de algún aparato electrónico y que se repite ocasionalmente como un loop, algo que a falta de conocer el contenido de la letra no me parece que aporte nada especial y que llega a ser irritante. Por lo demás es un buen tema, calmado y muy disfrutable.
Where Dragons Sleep inaugura la parte más gótica del álbum con unos teclados que junto a la parte vocal resultan ominosos. Al escuchar cómo se incorporan la batería sintetizada y más tarde las guitarras rítmicas y cortantes sientes que este tema sólo puede ir por el buen camino, sin prisa por impactar al oyente; un ejemplo más de ese amor artesanal vertido por la banda.
Navigating By the Stars es uno de los momentos destacados del álbum, probable candidato a ser pinchado por su energía y elegancia. Su distinción respecto a los otros temas se debe a que parte de los preceptos de la «Sagrada Trinidad del Gothic Rock» (Sisters, Mission y Fields), muy en la onda del primer álbum de sus compatriotas Sweet Ermengarde. Algo que no debería sorprender ya que Jörg se implicó en el desarrollo de su primer álbum Raynham Hall aportando su voz en los coros así como en la autoría de las letras, y llegando a ser el cantante principal en sus dos primeros conciertos.
Back to Earth es uno de los temas donde brilla la presencia de la guitarra, que echa mano de los arpegiados con delay en las estrofas y añade una deliciosa melodía que sobresale en los estribillos, alcanzando el clímax con un riff añadido que se superpone y que con su insistencia consigue que se te grabe en la cabeza.
God Only Knows (incluído en el EP Imaginarium) es otro destacado por los matices que aporta la voz de Bianca en los coros. Resulta un tema muy definitorio del estilo de la banda para los seguidores que conocen su trayectoria. Con títulos como éste se refuerza la impresión de que The House Of Usher es una banda de Rock Gótico con el carácter alternativo que conlleva pertenecer al underground; pero que además parece tener una impronta conservadora en el terreno religioso o espiritual, casi como un reconocimiento de que, nos guste o no, el género de literatura gótica hereda la mitología cristiana a través de la influencia de la Edad Media. Una impresión que sería interesante confirmar con los miembros del grupo y sobre todo con Jörg como letrista.
Si habéis llegado hasta esta parte de la reseña, coincidiréis en que os hemos dado suficientes elementos de juicio para saber por qué senderos transita este álbum y si queréis descubrir el resto de temas. En conjunto, Roaring Silence es un álbum que merece mucho la pena si te gusta el Gothic Rock y estás dispuesto a ir descubriendo sus muchas bondades, coherente con los anteriores discos de The House of Usher. Podéis encargarlo a través de la propia banda (escribiendo a joerg@the-house-of-usher.de) y de Amazon en Alemania, además de otras distribuidoras como Out of Line.
Más información:
The House of Usher are part of the canonical school of Gothic Rock, and each album explores its nuances and limits. With Roaring Silence they follow this path and also offer songs accessible to the ears of non devotees of the genre.
Track list
- Between Here and Hereafter.
- Death of a Swan.
- Arrival.
- Ordinary Days.
- Laika.
- United.
- Miracle.
- Where Dragons Sleep.
- Navigating By the Stars.
- Back to Earth.
- God Only Knows.
- Stardust.
- Tear in the Ocean.
- Hundreds.
A review of Roaring Silence – At the end of the World –
In a first contact, songs like Death of a Swan or Arrival give the impression of having an open and almost commercial character, in the 80’s Pop-Rock style and that could leave a mark on any follower of the so-called Remember Music. But in later listenings the true essence emerges, which are the folk songs in their traditional sense, those songs and melodies sung by the worldly people that are part of the cultural heritage of each region or locality. This impression is due above all to the voice of Jörg Kleudgen, who throughout the album demonstrates his versatility in melodies, tones and timbres; so much so that in songs like Navigating By the Stars is easy to confuse him with another singer, seems a different voice.
It could be said that the first half of the album is more oriented towards these popular roots, while the second half is immersed in more gloomy territories. According to the promotional text, the album presents a duality of tranquility and noise that reflects a world increasingly characterized by internal and external conflicts.
In Roaring Silence we find old band members: Bianca Stücker (support voices and singer in The Violet Tribe), Markus Pick (founder member and lead guitarist), Ralf Dunkel (bassist since 2000), Robert Nessler (bassist from 1992 to 1994), Georg Berger (guitarist since 2007 and member of Finnegans Wake and Violet) and Dominic Daub (additional guitars and band member). They also have the collaboration of Michael Scholz (Garden of Pleasures, Shadowplay, Taste of Decay, etc.) on additional guitars and synthesizers for a couple of tracks.
With such a varied array of new and reoccurring artists around this project born almost three decades ago, it is clear that the band generates an interest with which many musicians have injected tenacity and probably a huge affection; what we call here «for love of art» and which invariably results in a series of albums whose songs are honest. Gothic Rock from the old school in which they are looking to compose the perfect song (as Jörg told us in the interview we did), constantly bringing new sounds and ideas.
Roaring Silence is an album that has to be listened to on a decent sound system and at a good volume to soak up the strength of the bass and the drum machine, the hypnotic character of the guitars and the melodies with hook of the voices. In this way, starting with a song like Between Here and Hereafter is an enjoyable one.
Arrival presents a percussion and synthesizers that evoke a certain Celtic air, reinforced by the already mentioned «ancestral» melodies of Jörg. In Ordinary Days guitars draw attention when using effects on riffs that give the impression of crying. Meanwhile, Jörg enters directly with a melody that looks like the continuation of an earlier speech, the snapshot in the story of a daily life with its inevitable ration of vulgarity, although the video clip shows the eternal hope of rebellion.
With Laika we found an extensive theme whose development lasts almost 9 minutes. It begins with those infinite and reverberating guitars which stands as the band’s hallmark, and ends with psychedelic melodies, probably with the intention of reflecting the cosmic atmosphere that surrounded the unfortunate and famous astronaut dog.
In United there’s the only detail that hasn’t convinced me, a background effect that sounds like the acoustic signal of some electronic device and that repeats itself occasionally like a loop, something that, lacking to know the content of the lyrics, doesn’t seem to me to contribute anything special and that becomes irritating. Otherwise it’s a good song, calm and very enjoyable.
Where Dragons Sleep opens the album’s most gothic part with keyboards that, together with the vocal part, are ominous. When listening to how the synthesized drums are incorporated and later on the rhythmic and cutting guitars, you feel that this song can only go in the right direction, without hurrying to impact the listener; another example of this artisan love poured by the band.
Navigating By the Stars is one of the highlights of the album, likely candidate to be played at clubs for its energy and elegance. His distinction with respect to the other songs is due to be based on the precepts of the «Sacred Trinity of Gothic Rock» (Sisters, Mission and Fields), very much in tune with the first album of his compatriots Sweet Ermengarde. This should come as no surprise since Jörg was involved in the development of their first album Raynham Hall giving his voice in the choirs as well as the authorship of the lyrics, and becoming the lead singer in their first two concerts.
Back to Earth is one of the songs where the guitar shines brightly, using the arpeggios with delay in the verses and adds a delicious melody that excels in the choruses, reaching the climax with an added riff superimposed and that with its insistence gets recorded in your head.
God Only Knows (included in the Imaginarium EP) is another noteworthy for the nuances of Bianca’s voice in the choirs. It is a very defining theme of the band’s style for fans who know their career. Titles such as this reinforce the impression that The House Of Usher is a Gothic Rock band with the alternative character of belonging to the underground, but also seems to have a conservative imprint in the religious or spiritual realm, almost as an acknowledgement that, whether we like it or not, the genre of Gothic literature inherits Christian mythology through the influence of the Middle Ages. An impression that would be interesting to confirm with the members of the group and especially with Jörg as lyricist.
If you have reached this part of the review, you will agree that we have given you enough elements of judgment to know which paths this album follows and if you want to discover the rest of the tracks. All in all, Roaring Silence is a worthwhile album if you like Gothic Rock and are willing to discover its many benefits, consistent with the previous records of The House of Usher. You can order it through the band (by writing to joerg@the-house-of-usher.de) and Amazon in Germany, as well as other distributors such as Out of Line.